onsdag 20 oktober 2010

Himmelsk hampa för cannabis-fantaster


The Body Shop har lanserat en ny intressant serie produkter baserade på hampfröolja och som dessutom är Community Fair Trade-producerade.

Annonserna, med vackra hampablad, av den nya serien har dock upprört vissa personer i Örebro kommun som anser att annonserna hämmar arbetet med att förebygga ungdomars drogmissbruk.

Örebro kommuns brottsförebyggande enhet, Örebrå, gjorde ett besök på The Body Shop som ligger på stadens shoppinggata i fredags för att informera företaget om att dess affischer vederlagsfritt visar blad av Cannabis sativa plantan (industrihampa), inte kunde godtas.

"De hävdade att användandet av hampablad i affischerna var stötande och provocerande och att det undergrävde deras arbete att ta itu med drogmissbrukande ungdomar, säger Karin Wickberg Taylar, presstalesman för The Body Shop Sverige, till The Local.

Wickberg Taylar berättar för The Local att företaget inte har för avsikt tillmötesgå kommunens krav.

"Vi kommer inte att upphöra med vår affischkampanj på grund av detta. Den här produkten har ingenting att göra med drogen och det finns ingen rim och ranson i Örebros agerande."

Wickberg Taylar sa att det råder en brist på kunskap om industrihampa - en produkt som vanligen används i en uppsjö av vardagliga föremål - som ligger bakom brottsförebyggande enhetens krav.

"De hävdade att hampablad är det vanligaste varumärket för att sälja drogen. Men detta har ingenting att göra med drogen."

"Vi har länge haft en hampaserie i vårt sortiment Vi har nyligen beslutat att marknadsföra produkterna lite mer, eftersom de hjälper mot torr hud -.. Ett vanligt problem i det kallare höstklimatet"

Det ödmjuka hampablad är också ett vanligt inslag i The Body Shop globala marknadsföring, betonade Wickberg Taylar, och medan problemen har varit få, har ibland myndigheter reagerat.

"Vi har haft vissa problem i Frankrike men i Frankrike finns det en tydlig lagstiftning om detta. I Sverige finns det inte -.. Vi gör inget olagligt"

The Body Shop Sverige kommer fortsätta att aktivt marknadsföra sina produkter med hjälp av hampablad.

"Vi hoppas att kampanjen verkligen kommer att bidra till att avdramatisera frågan, för att ta bort sekretessen på produkten. Hampa finns i kosmetika, kläder, i plast. - Det är ingenting konstigt i vårt samhälle, säger Karin Wickberg Taylar till The Local.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar